
Taal als wondermiddel: Een tweede taal leren op latere leeftijd voor een gezond brein
Het leren van een tweede taal op latere leeftijd is niet alleen een cognitieve uitdaging, maar biedt ook een breed scala aan voordelen voor het welzijn en de sociale betrokkenheid van senioren. Studies tonen aan dat deze activiteit niet alleen het brein fit houdt, maar ook bijdraagt aan het vertragen van de symptomen van dementie, het verbeteren van de kwaliteit van leven en het bevorderen van sociale interactie.
Cognitief vermogen
Het leren van een tweede taal op latere leeftijd heeft bewezen positieve effecten op het cognitieve vermogen. Onderzoek toont aan dat het leren van een nieuwe taal de hersenstructuren versterkt en reorganiseert, wat leidt tot verbeteringen in geheugen, aandacht en probleemoplossend vermogen. Oudere volwassenen die een tweede taal leren, laten een merkbare verbetering zien in cognitieve functies zoals werkgeheugen en mentale flexibiliteit. Daarnaast werken de hersenen van senioren die een tweede taal leren efficiënter dan die van eentalige senioren.
Welzijn en zingeving
Het leren van een tweede taal op latere leeftijd kan het welzijn van senioren aanzienlijk verbeteren. Het biedt hen niet alleen een cognitieve uitdaging, maar draagt ook bij aan hun persoonlijke zingeving. Het leren van een taal leidt tot een verhoogd gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen, wat bijdraagt aan een betere mentale gesteldheid. Daarnaast ervaren senioren die een taal leren vaak een grotere zingeving doordat ze actief blijven leren en zich blijven ontwikkelen, wat hen helpt om zich betekenisvol te voelen in hun dagelijks leven.
Sociale betrokkenheid
Een ander belangrijk voordeel van het leren van een tweede taal op latere leeftijd is de verbetering van sociale interactie en betrokkenheid. Het leren van een nieuwe taal maakt het mogelijk om deel te nemen aan nieuwe gemeenschappen en om sociale netwerken uit te breiden. Het spreken van een tweede taal kan senioren in staat stellen om gemakkelijker te communiceren met anderen, wat bijdraagt aan een groter sociaal netwerk en een verbeterde sociale integratie. Het bevorderen van sociale interactie is cruciaal voor het welzijn van senioren, aangezien het hen helpt om actief betrokken te blijven bij de samenleving.
Vertraging van dementiesymptomen
Een van de meest opvallende voordelen van het leren van een tweede taal is de potentiële vertraging van de symptomen van dementie. Verschillende studies tonen aan dat tweetaligheid de cognitieve achteruitgang kan vertragen. Bij tweetalige mensen beginnen de symptomen van Alzheimer gemiddeld vijf jaar later dan bij mensen die één taal spreken. Dit wordt verklaard door de cognitieve reserve die tweetaligheid biedt, waardoor de hersenen beter in staat zijn om te compenseren voor de schade die door dementie wordt veroorzaakt. Bovendien suggereren onderzoekers dat het voortdurend schakelen tussen twee talen de hersenen stimuleert, wat kan helpen om de progressie van dementie te vertragen.
Het is nooit te laat
Het leren van een tweede taal op latere leeftijd biedt vele voordelen voor zowel cognitieve functies als het algehele welzijn. Het versterkt de hersenen, bevordert sociale interactie, verhoogt het gevoel van zingeving en kan zelfs helpen om de symptomen van dementie te vertragen. En het mooie nieuws is: het is nooit te laat om een nieuwe taal te leren!
Literatuur
- Brouwer, J., van den Berg, F., Knooihuizen, R., Loerts, H., & Keijzer, M. (2020). Exploring Language Learning as a Potential Tool against Cognitive Impairment in Late-Life Depression: Two Meta-Analyses and Suggestions for Future Research. Behavioral Sciences, 10(9), 132.
- Iowa State University (2020). Study shows learning a second language thwarts onset of dementia. https://news.las.iastate.edu/2021/01/28/study-shows-learning-a-second-language-thwarts-onset-of-dementia/
- Jansen, M. (2023). Taal leren op latere leeftijd houdt brein langer fit. https://www.nemokennislink.nl/publicaties/taal-leren-op-latere-leeftijd-houdt-brein-langer-fit/
- Pfenninger, S., & Polz, S. (2018). Foreign language learning in the third age: A pilot feasibility study on cognitive, socio-affective and linguistic drivers and benefits in relation to previous bilingualism of the learner. European Second Language Association. Journal, 2(1), 1-13.
- Rijksuniversiteit Groningen (2023). Talencentrum RUG zet onderzoek naar gezond ouder worden in voor cursussen. https://www.rug.nl/news/2023/08/ug-s-language-centre-uses-research-into-healthy-ageing-for-courses
- Smith, D. (2024). Can Learning a New Language Stave Off Dementia? The New York Times. https://www.nytimes.com/2024/01/16/well/mind/dementia-bilingual-language.html
- Te Winkel, M. (2023). Taal als vorm van therapie. https://www.rug.nl/let/onze-faculteit/actueel/nieuwsberichten-2023/20230307-merel-keijzer-language-as-a-form-of-therapy