Studentdocent van de maand november: Kirsten
Elke maand zet OGJG een studentdocent in het zonnetje. In november mag studentdocent Kirsten de eervolle titel ‘Studentdocent van de Maand’ dragen! Kirsten ontwikkelde de collegereeks “Het Wonderbaarlijke Brein,” waarin ze senioren meeneemt op een boeiende reis door onze hersenen. “Het brein is ontzettend complex en toch voor iedereen relevant,” vertelt Kirsten. “Door het te koppelen aan functies zoals taal, beweging en geheugen wordt het onderwerp herkenbaar en tastbaar.” We spraken met Kirsten over haar bijzondere ervaringen als studentdocent, de waardevolle interacties met deelnemers en wat deze rol haar tot nu toe heeft gebracht.
“Het idee dat ons brein ons maakt wie we zijn – dat is iets wat nooit gaat vervelen.”
Waarom ben je gestart als studentdocent bij OGJG?
“Via de Nijmeegse PhD-organisatie kwam ik in contact met stichting OGJG en de mogelijkheid om colleges te geven. Het leek me heel interessant om een andere doelgroep te ontmoeten dan de standaard studenten, en om les te geven op een interactieve manier. Daarnaast was ik benieuwd hoe ik het zelf zou vinden om een eigen collegereeks te ontwikkelen én te geven. Dit leek mij de ideale kans om te ontdekken of ik in de nabije toekomst verder wil in het onderwijs.”
Waar geef je seniorencolleges over en waarom?
“Mijn collegereeks heet ‘Het Wonderbaarlijke Brein’ en neemt de deelnemrs mee op een ontdekkingsreis door onze hersenen. We beginnen bij hoe ons inzicht in het brein zich door de jaren heen heeft ontwikkeld en uit welke bouwstenen dit complexe orgaan is opgebouwd. Vervolgens behandel ik in elk college een specifieke functie: taal, beweging en geheugen.
Met mijn achtergrond in de neurowetenschappen en mijn huidige rol als onderzoeker bij de neurologie, wilde ik graag lesgeven over het brein, een fascinerend maar complex orgaan. Zoals Dick Swaab zegt in zijn boek Wij zijn ons brein, ons brein maakt ons wie we zijn – een intrigerend gegeven. Bovendien is er voortdurend nieuw onderzoek naar dit onderwerp, waardoor ik steeds meer kan vertellen. Door elk college te koppelen aan een specifieke functie, hoop ik dat het concept ‘brein’ tastbaarder en herkenbaarder wordt. Zo wil ik de deelnemers helpen het brein te visualiseren en te koppelen aan hun eigen ervaringen.”
Wat is je het meest bijgebleven tijdens het geven van een college?
“Het lesgeven aan deze doelgroep vind ik ontzettend bijzonder, mede omdat de deelnemers zich vrijwillig inschrijven en dus erg geïnteresseerd zijn in het onderwerp. Ik was positief verrast door de hoeveelheid en scherpte van de vragen uit het publiek. Ook vond ik het mooi om te zien hoe deelnemers actief verbanden legden tussen verschillende colleges en zelfs terugkwamen op thema’s die we eerder hadden behandeld.
Een interactie die me bijzonder is bijgebleven, was met een deelnemer die sterk gelovig was. Ik vroeg me af hoe zij mijn uitleg over ons brein – en de manier waarop dit orgaan ons aanstuurt – zou interpreteren. In mijn college over geheugen ging ik in op hoe herinneringen ons vormen en hoe dat biologisch in onze hersenen gebeurt. Zij wist dit prachtig te koppelen aan verschillende bijbelverzen. Dit liet me weer beseffen dat ogenschijnlijk verschillende perspectieven niet altijd hoeven te botsen.”
Wat hoop je senioren mee te geven?
“Ik hoop dat senioren vooral veel plezier beleven aan mijn colleges en echt iets nieuws leren over het fascinerende brein. Voor degenen die voor het eerst deelnemen aan een collegereeks, hoop ik dat ze merken hoe leuk het kan zijn om op latere leeftijd nieuwe dingen te ontdekken.
Daarnaast besteed ik in meerdere colleges aandacht aan hoe leren ons brein verandert en dat dit ook op hogere leeftijd waardevol blijft. Specifiek in ‘Het Bewegende Brein’ laat ik zien dat zelfs een korte wandeling een positieve invloed heeft op allerlei hersenprocessen – daarvoor hoeven ze geen uren hard te lopen.
In het algemeen hoop ik hen mee te geven hoe bijzonder het is dat ons brein werkt zoals het werkt. We beschouwen dat soms als vanzelfsprekend, tot we iets niet meer kunnen doen.”
Wat heeft het vrijwilligerswerk voor OGJG jou gebracht?
“Ik heb enorm genoten van het geven van de colleges en de interacties met de deelnemers. Hoewel ik al wat ervaring had met lesgeven aan bachelorstudenten, zijn dat vaak grotere groepen en daardoor minder interactief. Daarnaast werk je dan vanuit een vast studieboek, terwijl ik bij deze collegereeks veel vrijheid had om zelf iets samen te stellen.
In mijn dagelijks leven praat ik vaak ingewikkeld over mijn onderzoek, omdat de mensen om me heen bekend zijn met het vakgebied. Deze colleges dwongen me om dat te vertalen naar een begrijpelijk verhaal, wat me hielp om tot de kern van het onderwerp te komen. Dit maakt het ook makkelijker om ons onderzoek aan patiënten en deelnemers uit te leggen.
De ervaring heeft me gesterkt in mijn wens om door te gaan in het onderwijs, bijvoorbeeld als docent-onderzoeker aan het hbo. Deze collegereeks heeft me ervan overtuigd dat ik de interactie die bij het lesgeven hoort heel waardevol vind.”
Waarom zou het voor andere studenten ook waardevol zijn om vrijwilliger te worden bij OGJG?
“Colleges geven aan deze doelgroep is erg leerzaam en waardevol. Je hoort verhalen waar je zelf nooit aan zou hebben gedacht, en de deelnemers zijn vaak een ontzettend dankbaar publiek. Je krijgt er veel voor terug: de scherpe vragen prikkelen je om kritisch na te denken, en het spreken voor een groep gaat steeds makkelijker. Het is een laagdrempelige en fijne manier om ervaring op te doen in het lesgeven.”