Studentdocent van de maand mei: Bas
Elke maand zet OGJG een studentdocent in het zonnetje. In mei draagt studentdocent Bas de eervolle titel ‘Studentdocent van de maand’! Bas heeft een grote interesse in geschiedenis en geeft naast zijn geschiedeniscolleges graag colleges over zijn andere passie: muziek. De muziek van Chopin heeft voor Bas veel betekenis en hij merkte dat veel senioren die het college volgden, hoe verder ze in de collegereeks kwamen en hoe meer de wetenschap erachter werd begrepen, steeds op een andere manier naar de muziek gingen luisteren. We vroegen Bas naar zijn ervaringen als studentdocent en wat dit hem tot nu toe heeft gebracht.
“Het leek mij leuk om een keer niet mijn omgeving te vervelen met mijn preken, maar leuke colleges te maken voor een geïnteresseerd en gemotiveerd publiek.”
Waarom ben je gestart als studentdocent bij OGJG?
“Ik vind het heel erg leuk om over mijn studie en andere interesses te vertellen. Toen er via mijn studievereniging een bericht werd verspreid over OGJG, heb ik mezelf meteen aangemeld. De missie, je bent nooit te oud om nieuwe dingen te leren, van OGJG vind ik erg mooi. Het leek me dan ook leuk om een keer niet mijn omgeving te vervelen met mijn preken, maar leuke colleges te maken voor een geïnteresseerd en gemotiveerd publiek. Ik ben in oktober 2023 gestart met het geven van mijn eerste collegereeks over de geschiedenis van Europa. Deze vier colleges waren online en inmiddels heb ik deze reeks ook al een keer op locatie mogen geven.”
Waar geef je seniorencolleges over en waarom?
“Ik studeer geschiedenis met een specialisatie in de geschiedenis van de internationale betrekkingen en de Europese Unie. Dit is dan ook een van mijn grootste interesses op dit gebied en ik geef daar graag colleges over. Ik heb zelf niets anders meegemaakt dan dat de Europese Unie bestaat, waardoor mijn mening en perspectief natuurlijk sterk beïnvloed worden. Door het geven van deze colleges kan ik in gesprek gaan met mensen die wel in tijden hebben geleefd dat er nog geen Europese Unie was. Ik vind het erg interessant en waardevol om deze perspectieven te horen.
Daarnaast heb ik ook een collegereeks gegeven over de muziek van Chopin. In deze collegereeks ging ik meer in op de muziekwetenschap en filosofische aspecten achter de muziek van Chopin. Muziek is naast geschiedenis, altijd mijn grote passie geweest en ik speel al piano sinds ik in groep 5 zat. De muziek van Chopin heeft voor mij veel betekenis en ik merkte dat veel senioren die het college volgden, hoe verder we in de collegereeks kwamen en hoe meer de wetenschap erachter werd begrepen, steeds op een andere manier naar de muziek gingen luisteren.”
Heb je weleens iets bijzonders meegemaakt tijdens het geven van je eigen collegereeks?
“Tijdens het geven van de colleges merk ik dat de deelnemers vaak heel erg enthousiast en gemotiveerd zijn. Wat ik mooi vond is dat er soms ook echt lastige vragen komen vanuit de senioren. Bij de colleges over geschiedenis vond ik het vooral leuk om naderhand een praatje te maken met deelnemers die bij een bepaald deel uit het college een eigen persoonlijke ervaring hadden en daar graag iets over wilden vertellen.
Bij de colleges over muziek vond ik de gesprekken die ontstonden over de betekenis van muziek erg mooi. Ook deelde ik mijn eigen persoonlijke ervaringen en wat een bepaald stuk voor mij heeft betekend. Juist op het persoonlijke tintje en deze persoonlijke verhalen kwamen goede reacties van de senioren. En dat is ook precies wat het geven van een college voor mij erg waardevol maakt.”
Wat hoop je senioren mee te geven met jouw colleges?
“Ik wil de senioren met mijn colleges over geschiedenis meegeven dat geschiedenis niet alleen maar naar het verre verleden kijken is. Aan de hand van de geschiedenis kun je heel goed de problemen en situaties die zich vandaag de dag voordoen verklaren. In mijn colleges over muziek hoop ik dat deelnemers op een andere manier naar de muziekstukken gaan luisteren, in de hoop dat ze het muziekstuk mooier gaan vinden en er naar gaan luisteren op een manier die ze zelf van tevoren niet konden bedenken.”
Wat heeft het vrijwilligerswerk bij OGJG jou gebracht?
“Het geven van online colleges voor OGJG geeft mij ten eerste heel veel voldoening, en de leuke reacties die ik ontvang na de colleges doen me altijd veel plezier. Ik heb dan echt het gevoel dat ik door iets te doen wat ik leuk vind, iets nuttigs kan bijdragen. Daarnaast heeft het me geleerd om grote colleges en presentaties voor te bereiden en voor een grote groep te presenteren.”
Waarom zouden andere studenten zich ook moeten aansluiten bij OGJG?
“De meeste studenten zijn, net als ik, ook gepassioneerd over hun studie en het vak dat ze volgen. Dit is een leuke manier om dit eens in de praktijk te brengen. Het gevoel van waardering en voldoening dat je echt iets nuttigs hebt gedaan en hebt bijgedragen is al een grote reden om studentdocent te worden. Daarnaast is het ook gewoon heel erg leuk!”