Studentdocent Kiki: Egypte is meer dan Piramides 

Studentdocent Kiki

Kiki heeft een obsessie voor alles wat oud is. Toen ze klein was, ging ze met haar ouders naar Egypte. Daar bezochten ze piramides en een aantal musea. Deze vakanties hebben haar interesse in Egypte gewekt. En die interesse bleef: op school maakte ze werkstukken en spreekbeurten over het land. Toen ze erachter kwam dat er een studie met specialisatie Egyptologie bestaat, ging ze daar natuurlijk voor! Dat is precies waar haar passie ligt en ook nog eens een heel interessant onderwerp voor een collegereeks voor Oud Geleerd Jong Gedaan.

Wie ben jij?
“Ik ben Kiki, 21 jaar en ik studeer Oude Nabije Oosten-studies in Leiden, met als specialisatie Egyptologie. Ik heb net het derde jaar afgemaakt en ga volgend jaar beginnen aan mijn scriptie. In mijn vrije tijd lees ik graag en voor corona ging ik vaak naar concerten. Verder ben ik tegenwoordig veel foto’s aan het maken met de oude analoge camera van mijn opa”.

Welke collegereeks geef je?
Mijn collegereeks heet ‘Het oude Egypte’. Deze bestaat uit vier delen. Het begint met een overzicht van de Egyptische geschiedenis in twee colleges. Er is meer dan 4000 jaar aan geschiedenis, dus het gaat over veel meer dan alleen mummies en piramides. Het derde college is mijn favoriet, deze gaat over taal en hiërogliefen. Mensen denken vaak dat hiërogliefen alleen maar een soort smileys zijn, maar het is een heel ingewikkeld schrift en de Egyptische taal heeft gewoon grammatica en werkwoordsvormen. In het laatste college vertel ik het een en ander over de religie en de goden van de oude Egyptenaren.”

Normaal krijg je college hierover, hoe is het om college te geven?
De eerste keer was ik zenuwachtig, maar ik vond het wel heel erg leuk! Op de middelbare school vond ik het geen probleem om te presenteren, maar op de universiteit vond ik het ineens weer spannend, omdat je dan iets vertelt over een onderwerp waar je docent vier papers over heeft geschreven. De presentaties voor OGJG vind ik leuker, ik heb dan het gevoel dat ik heel veel van het onderwerp af weet. Het is ook nog voor een zaal met mensen die geïnteresseerd zijn en veel vragen stellen. Als ik op school een presentatie geef dan reageren mensen vaker niet. Hier voelt het heel oprecht, mensen luisteren echt. Dat merk ik door de reacties die ik krijg en de herkenning die de deelnemers uiten.”

Waarom ben je studentdocent geworden?
Ik kwam OGJG tegen in een nieuwsbrief en ik vond het gelijk een leuk en goed initiatief. Ik ging naar de website en ik zag een quote van een deelnemer: ‘Het aanbod voor mijn doelgroep is behoorlijk beperkt als je niet van knutselen houdt’. Dat was echt een soort openbaring. Als ik in een verzorgingshuis zou zitten en voornamelijk zou knutselen of bingo spelen, dan zou ik me erg vervelen. Het lijkt me zo leuk als er dan iemand gepassioneerd komt vertellen en dat je dan nieuwe mensen ontmoet en nieuwe dingen kunt leren. Ik dacht eerst dat ik er niet genoeg tijd voor zou hebben, maar het bleef in mijn hoofd zitten. Op een gegeven moment dacht ik ‘hier moet ik wat mee’, toen heb ik een mail gestuurd.”

Het kost natuurlijk wel tijd, hoeveel tijd ben jij kwijt?
Het kost redelijk veel tijd om een collegereeks te maken, maar het was wel erg leuk om te doen. Ik hoefde geen onderzoek meer te doen naar het onderwerp, maar moest vooral creatief nadenken over wat ik zou willen vertellen. Als je eenmaal een reeks hebt, dan kun je deze vaker gebruiken en dan kost het weinig tijd meer. Het voordeel is dat ik geen teksten uit mijn hoofd hoef te leren, maar gewoon praat over wat ik leuk vind. Ik vind het ook heel leuk als iemand een vraag stelt, dan kan ik het daar over gaan hebben. De eerste keer was ik van plan om de hele geschiedenis van Egypte in één college te behandelen, maar toen kwam ik er halverwege achter dat mijn tijd op was. Het college daarna maakte ik de geschiedenis af, en moest ik nog wat tijd opvullen. Toevallig was ik net in Londen geweest bij een tentoonstelling over Toetanchamon.  Dus ik vertelde hierover en liet allemaal foto’s van die tentoonstelling zien. De deelnemers vonden dat ontzettend leuk. Een presentatie bij OGJG voelt veel vrijer. Er is tijd voor interactie en je past je verhaal gewoon aan tijdens de presentatie”.

Een aanrader dus?
“Ja absoluut! Voor jezelf omdat het helpt met je presentatievaardigheden, en ook omdat je iets kunt betekenen voor anderen. Aan alle kanten voor iedereen heel waardevol.”

Heb jij ook een passie voor een interessant onderwerp? En wil je jouw kennis hierover delen met senioren? Neem dan een kijkje op deze pagina!