Studentdocent Bram maakt biotechnologie begrijpelijk
Bram studeert Biotechnologie in Wageningen en is druk bezig met het afronden van zijn scriptie. Extra leuk: in oktober begint hij als PhD student. Hij gaat onderzoek doen naar hoe de darmen en de hersenen met elkaar in verband staan. Naast dat hij studeert en graag leest, de boeken van Brandon Sanderson bijvoorbeeld, geeft hij colleges over zijn studie voor Oud Geleerd Jong Gedaan. Hij heeft een online collegereeks gegeven en binnenkort is het tijd om ook live mensen kennis te laten maken met biotechnologie.
Dat lijkt me moeilijk, biotechnologie begrijpelijk maken.
“Dat lukt toch best goed! Mijn collegereeks heet ‘Een kijkje onder de microscoop’ en hier ga ik in op onderwerpen zoals bacteriën en DNA. Ik ga niet zo diep in op de theorie van deze onderwerpen als in mijn studie, want dat is niet interessant voor iedereen. Ik wissel vooral de theorie af met veel leuke feitjes. Wist je bijvoorbeeld dat er bacteriën bestaan die magnetisch zijn?
Mijn eerste online college vond ik wel spannend. Het eerste college is heel breed en gaat over veel dingen waar geen nadruk op ligt in mijn studie. Ik hoopte dat niemand te moeilijke vragen zou gaan stellen, dat ik al mijn feitjes had onthouden en dat mijn verhaal logisch zou zijn. Het ging gelukkig goed. De mensen die erbij waren vonden het heel interessant.”
Hoe reageert het publiek?
“Over het algemeen heel goed. Vaak gebeurt er wel wat moois tijdens zo’n college. Er was een keer een man van 90 aanwezig bij een online college. We hadden het over antibiotica. De man leefde helemaal op en had heel veel te vertellen over dit onderwerp. Deze man had nooit zijn middelbare school afgemaakt, maar hij genoot erg van deze activiteit en van het leren!”
Had jij al ervaring met ouderen of presenteren voordat je college ging geven?
“Nee, ik had helemaal geen ervaring met ouderen, alleen met mijn eigen oma’s. Presentatie ervaring heb ik al wel opgedaan tijdens mijn studie. Ik heb zes maanden gewerkt als student-assistent waarbij ik hielp met werkcolleges geven.
Ik zou dit vrijwilligerswerk zeker aanraden, ook als je geen ervaring hebt met ouderen, minder goed bent in presenteren of als je het eng vindt. Het is een hele fijne manier om presenteren te oefenen, want je praat over iets waar je zelf veel van weet. Op de universiteit moet je soms een presentatie geven over een onderwerp dat je niet helemaal begrijpt. Nu mag je zelf een onderwerp kiezen wat je interesseert en kun je je presentatie vaardigheden oefenen zonder dat je daar gelijk een cijfer voor krijgt.
Ik heb gemerkt dat ik online presentaties nog makkelijker vindt omdat ik me dan geen zorgen maak over wat ik met mijn handen moet doen en of ik wel oogcontact maak. Die sociale ongemakkelijkheid is dan automatisch een beetje weg.”
Is het dan nooit ongemakkelijk tijdens een online college?
“Jawel. Een keer waren er maar vijf personen aanwezig. Dat was inclusief mijn moeder. Ik stelde een vraag en er gaf niemand antwoord. Dat is niet fijn natuurlijk, maar dit gebeurt gelukkig niet heel vaak. Ook was het snel opgelost. Ik beantwoorde zelf de vraag en ging gewoon door met het college.”
Wat leer jij zelf van college geven?
“Ik merk dat de online presentaties voor mijn studie een stuk beter gaan. Niet per se het presenteren zelf, dat kon ik al wel. Het is meer de manier waarop ik een verhaal vertel. Omdat je tijdens een college iets heel duidelijk moet uitleggen en geen stappen kan overslaan, ben ik daar nu beter in geworden; zorgen dat het hele verhaal aan elkaar linkt. Ik merk dat het makkelijker wordt om het hele verhaal echt als een verhaal te vertellen en alles wat ik wil zeggen aan elkaar vast te knopen.”
Zoals Bram zegt, een collegereeks ontwikkelen kan een hele leuke uitdaging zijn. Het kost wat tijd en energie, maar als jij een onderwerp interessant vindt, weet je er vaak ook al veel vanaf. Kennis die voor jou vanzelfsprekend lijkt, is dat soms niet voor mensen die niet zoveel bezig zijn met het onderwerp als jij. Daarnaast sta je er zeker niet alleen voor, je ontvangt een training en onze regiocoördinatoren zullen met je mee kijken. En: presenteren kun je leren! Klik hier voor meer informatie voor studentdocenten.